بازاريابى برهم زننده
بازاريابى برهم زننده بیشتر شامل فعالیت های پیشتاز مارکتینگ میشه. یعنی از ایده ها و حرکت هایی استفاده کنیم که فاصله ی زیادی بین ما و رقبامون ایجاد کنه.
برای مثال:
- برگزاری کمپین های خلاق
- ایجاد ارزش افزوده خاص ( به مقاله رجوع شود)
- ورود به بخشهای دست نخورده بازار
- تغییر در سیستم های قیمت گذاری و پرداخت
وقتی از حرکات جدید و جسورانه ای در بازاریابیمون استفاده میکنیم. روند عادی و نرمال بازار بهم میخوره به همین خاطر به این سبک از بازاریابی بازاریابی اختلالی یا برهم زننده میگن.
بازاریابی برهم زننده چیست ؟
برای اینکه این استراتژی رو بهتر درک کنین، دوتا رقیب تقریبا هم وزن رو درنظر بگیرید.
- دوتا سوپرمارکت نزدیک به هم
- میهن و دایتی
- زرماکارون و تک ماکارون
حالا حالت های بالا رو براشون تصور کنین.
در حالت عادی یکم این تبلیغ میده یکم اون. یکی اینور شهر بیلبورد میزنه یکی اونور شهر، حالا زمانی که یکیشون این سیکل رو میشکنه و یه کار متفاوت میکنه یهو رفتار بازار عوض میشه و بیشتر تو چشم میاد.
درواقع روند بازار رو بهم زده ( بازاریابی برهم زننده ).
البته این حرکات و ایده های متمایز ریسک بالایی رو هم به همراه دارن و ممکنه که ارزش برند رو پیش چشم مخاطب پایین بیارن.
مثال برای بازاریابی برهم زننده
میتونم افق کوروش براتون بگم که در رقابت با بقیه هایپر مارکت ها از موزیک استفاده کرد نه صرفا داخل فروشگاه ها بلکه حتی خارج از فروشگاه.
قبل از افق این کار زیاد مد نبود ولی بعدش خیلی ها در صنعت ریتیل اینکار رو انجام دادن.
جزو خطرات هم بگم براتون که انتخاب نادرست آهنگ در برخی از شعبات باعث کاهش شدید خرید شد.
این هم یه منبع انگلیسی برای دوستان کنجکاومون.
دیدگاهتان را بنویسید