بازاریابی افراد مشهور یا سلبریتی مارکتینگ چیست و چرا
بازاریابی افراد مشهور یا Celebrity Marketing یک تاکتیک بازاریابی هست که در اون از شهرت افراد برای اهداف بازاریابیمون استفاده میکنیم.
این استراتژی در فروش های کوتاه مدت و برند سازی بلند مدت بسیار تاثیرگذار هست.
اگر بازاریابی بالای خط رو به خاطر داشته باشید، Celebrity Marketing یکی از ابزارهایی هست که در اون استراتژی بازاریابی بسیار پررنگ ایفای نقش میکنه.
سلبریتی مارکتینگ چطوری کار میکنه
دقت داشته باشید بخش زیادی از فعالیت های بازاریابی در راستای ارتباط و جذب مخاطب برناه ریزی میشن.
حالا سلبریتی ها یا افراد مشهور به صورت بالفعل تعداد بسیار زیادی مخاطب (طرفدار، دنبال کننده) دارن.
زمانی که ما با یک سناریو یک چهره مشهور رو در کنار محصول/خدمت یا برندمون قرار میدیم، درصد زیادی از مخاطبان اون فرد به واسطه اون فرد ما رو میبینن.
مثال هم احساس میکنم لازم نیست دیگه به حد کفایت خودتون دیدین.
سلبریتی مارکتینگ در دنیای امروز
با توجه به ورود اینترنت به فضای کسب و کار ها و ایجاد رسانه های جدید مثل شبکه های اجتماعی و رسانه های خبری آنلاین.
بازاریابی افراد مشهور در کنار حضور در مجله ها، روزنامه ها، تلویزون و غیره، درصد قابل توجهی فعالیتش رو در اینترنت پر رنگ تر کرده.
همین مسئله باعث شده زیر شاخه هایی از سلبریتی مارکتینگ هم ظاهر بشن که در موردشون صحبت میکنم.
برای مرور و جمع بندی میتونید ویدئو رو یک نگاهی بندازین و باز در کنار هم بحث رو ادامه بدیم.
ویدئو بازاریابی افراد مشهور Celebrity Marketing
تو این ویدئو خیلی مختصر و خلاصه در حد یک دقیقه و چهل ثانیه به سلبریتی مارکتینگ پرداختم.
اگر حوصله ی خوندن تمام مقاله رو ندارید همین ویدئو کافیه تا یک چیزایی دستتون رو بگیره.
زیرشاخه های سلبریتی مارکتینگ
بریم سر اصل مطلب دو عامل کلی باعث شده که بازاریابی افراد مشهور زیر شاخه هایی پیدا کنه :
- تعداد مخاطبان افراد مشهور
- رسانه های اینترنتی مختلف
یک سلبریتی یا فرد مشهور ( بازیگر، خواننده، نوازنده، فعال اجتماعی، سیاست مدار) در حالت عادی میلیون ها مخاطب داره.
از طرفی افراد مشهوری که مستقیما در رسانه ها فعالیت میکنن بیشتر تو چشم هستن. بیاین یکم جزئی تر صحبت کنیم.
نقش رسانه های اینترنتی مختلف در سلبریتی مارکتینگ
نمیخوام توضیح واضحات بدم یا وارد فضای آکادمیک بشم. پس تمرکز بذاریم رو اصل مطلب:
تا قبل از اینترنت افراد مشهور در رسانه های عمومی شهرتشون رو بدست میاوردن.
بعد از اینترنت دو تا تغییر بزرگ اتفاق افتاد :
- افراد مشهور دارای رسانه شخصی شدن ( وب سایت، شبکه های اجتماعی)
- رسانه های اینترنتی هم خودشون شدن بستری برای بوجود اومدن افراد مشهور جدید.
این دو تا رو که بذاریم کنار هم کل ماجرا معنی دار میشه.
نقش تعداد مخاطبان افراد مشهور در زیر شاخه های بازاریابی افراد مشهور
حالا قضیه رو از این زاویه ببنید:
یک سلبریتی میلیون ها دنبال کننده داره، این وسط هستن کسانی که هزاران دنبال کننده دارن.
اما نه اونقدر مخاطبانشون زیاده که مشهور محسوب بشن نه اونقدری معروفن که سلبریتی باشن.
این افراد زیرشاخه های سلبریتی مارکتینگ رو تشکیل میدن مثل
- اینفلوئنسر مارکتینگ
- بلاگر مارکتینگ
- پادکست مارکتینگ
- ولاگر مارکتینگ
- و الی ماشاالله
امیدوارم که تونسته باشم دیدگاه جدیدی بهتون داده باشم.
باعث افتخار من هست که مقاله من رو انتخاب کردین.
دیدگاهتان را بنویسید