بازاریابی سببی یا بازاریابی حمایتی ( Cause Marketing )
بازاریابی سببی در همکاری بین یک مجموعه انتفاعی ( بیزینسی که برای کسب درآمد فعالیت میکنه) و یک مجموعه غیر انتفاعی شکل میگیره.
بازاریابی حمایتی یک خط اشتراک پررنگ با بازاریابی خیریه ای هم داره که دو سه ماه دیگه مقاله ش رو منتشر میکنم و اونجا توضیح میدم.
بازاریابی سببی چیست/چگونه کار میکند؟
زمانی که بیزینس انتفاعی غیر انتفاعی تصمیم میگیرن به هم اعتبار بدن از طرق مختلف بازاریابی حمایتی شکل میگیره.
پروسه اعتبار دادن ممکنه با برگزاری کمپین و رویداد باشه یا ممکنه با ارائه مشترک خدمات اتفاق بیوفته.
واسه اینکه شفاف تر صحبت بکنیم اجازه بدین بیزینس های غیر انتفاعی رو باز کنیم.
بیزینس های غیر انتفاعی
اول اینکه موسسات غیر انتفاعی رو سرچ کنین.
حالا بعضی مجموعه ها برای کسب درآمد تشکیل نمیشن، بعضی وقت ها هدف تشکیل مجموعه ها میتونه :
آموزش، فرهنگ سازی، ارائه خمات اجتماعی و از این قبیل کارها باشه.
اینجور موسسات برای کسب درآمد فعالیت نمیکنن بیشتر تمرکزشون رو هدف احداثشون هست.
اگر هم پولی در بیارن یا کمک مالی بهشون بشه پول رو خرج دستیابی به اهدافشون میکنن.
مثال واضح میشن بعضی دانشگاه ها یا مراکز فرهنگ یا خیریه ها.
وقتی یک بیزینس معمولی با یکی از بیزینس های غیر انتفاعی که گفتم، به صورت مشارکتی یک طرح رو اجرا میکنن و سود و اعتبار اون طرح بینشون تقسیم میشه بازاریابی سببی اتفاق افتاده.
مثال برای بازاریابی حمایتی ( بازاریابی سببی )
احتمالا آتش سوزی جنگل های زاگرس رو فراموش نکردین.
بعد از ان واقعه دردناک رسالت چندتا آدم و گروه شد که اون جنگل ها رو احیا کنن.
مثلا بنیاد الگن و بلوط دالاهو . دوست دارم بگم خیلی از بیزینیس ها ولی متاسفانه خیلی نبودن،
پس تعدای از بیینس ها اومدن و به ازای هر قراردادی که بستن یک درخت بلوط هم کاشتن و اون درخت شنسنامه دار شد به اسم مشتریشون.
اینجوری بیزینس ها به احیای جنگل کمک کردن و ایده احیای جنگل به هویت برند بیزینس ها در چشم مشتریانشون.
نمونه بالا رو یک دور دیگه با حوصله بخونید این میشه تعریف واقعی بازاریابی سببی.
چرا Cause Marketing
اجازه بدین جواب این سوال رو در یک مثال دنبال کنیم.
فرض کنید که شما قصد دارید خودتون یا شرکتتون رو بیمه کنین و به چندتا کارگزار بیمه هم رسیدین و رزومه هاشون رو هم خوندین.
حالا اگر خبردار بشین که یکی از اونها بی ریا دستی در کار خیر هم داره، نظرتون راجع بهش چه تغییری میکنه؟
اگه بفهمین یکشون تو جامعه زنن کارآفرین خدمات رایگان میده چی ؟
اینکه یکی از اونها فعالیت جدی در راستای محیط زیست انجام میده یا در حمایت و درمان حیوانات آسیب دیده فعال هست، حالا چطور؟
در نظر داشته باشید فعالیت های خدمات اجتماعی طرفدارهای خودش رو داره.
زمانی که بیزینس شما با هرکدوم از این فعالیت های اجتماعی گره میخوره، یعنی شما عموما نظر مثبت طرفدارانش رو جلب کردین و به اونها یک دلیل بیشتر برای خرید از خودتون دادین.
فرض مثال اگر شما اهل تور و طبیعت گردی باشین، اون آژانسی رو انتخاب میکنین که مثل دیگران فقط تور میفروشه
یا اون آژانس که درخت کاری میکنه از طرفی ایونت های جمع آوری زباله هم داره ؟
با افتخار اعلام میکنم که در این مرحله شما به شناخت کاملی از Cause Marketing یا همون بازاریابی حمایتی ( سببی ) رسیدین.
اگر سوالی بود خوشحال میشم جواب بدم.
دیدگاهتان را بنویسید