بازاریابی متمرکز یا Concentrated Marketing
بازاریابی متمرکز یک استراتژی بازاریابی هست که در اون تمرکز فعالیت های مارکتینگ بر یک بخش مشخص از بازار هدف قرار میگیره.
دقت داشته باشین در پروسه بازاریابی ما همیشه دنبال بازار هدف هستیم.
بازار هدف ما ممکنه محدود یا گسترده باشه، بازارهدف همیشه میتونه با فاکتورهای مختلف مشخص تر و محدود تر بشه.
بازاریابی متمرکز تمرکز رو بر روی بخش مشخصی از بازارهدف عمومی قرار میده.
بازاریابی متمرکز چیست ؟
جوب آکادمیک به این سوال رو تو بخش قبل گفتم.
حالا اجازه بدین یکم واضحتر بهش بپردازیم.
فرض کنین ما چمن مصنوعی میفروشیم.
بازارهدف ما میشه :
- هرجا که روف گاردن دارن
- هرجا که فعالیت ورزشی انجام میدن
- خونه های ویلایی
- باغ ها و باغ رستوران ها
- شرکت ها و گروه های دکوراسیون داخلی
- میتونم ادامه بدم ولی مابقیش با ذهن خودتون…
بازاریابی متمرکز به ما میگه یکی از این بخش هارو انتخاب کنیم و انرژی مون رو روی اون بخش بذاریم.
به طور مثال ما متمرکز میشیم رو صاحبان خونه های ویلایی یا حتی روف گاردن مجتمع های مسکونی.
زمانی که انرژی مون رو متمرکز میکنیم روی یک بخش خاص یکسری مزیت هم برامون ایجاد میشه که تو بخش بعد میگم چیا.
اما قبل از اینکه برین سراغ بخش بعد توصیه میکنم بیزینس مثالمون رو با دوتا استراتژی دیگه هم بررسی کنین.
هم ذهنتون باز میشه هم مقاله های من بیشتر دیده میشن.
بازار هدف هایی که معرفی کردم رو با استراتژی های مختلف میشه سراغشون رفت.
دوتاش رو من میگم بقیه ش با شما :
مارکتینگ پر از ایده و هیجان اجراست.
دعوتتون میکنم که از این دنیا لذت ببرین.
مزیت های بازاریابی متمرکز
دلم میخواست مزیت ها رو با توضیح براتون باز کنم ولی زمانم محدوده.
از طرفی به خلاقیت و قدرت جستجوگری شما اعتماد دارم.
من تیتروار اشاره میکنم آخرش هم براتون یک منبع میذارم.
- تخیص منابع کمتر برای فعالیت های مارکتینگ
- کسب تخصص در قسمتی از بازار که انتخاب کردید
- شخصی سازی و تطبیق ماهیت برندتون برای مخاطبان بازار هدفتون
- قدرت تحلیل بسیار بالا از کمپین ها و برنامه های مارکتینگتون
مثال های بازاریابی متمرکز
نمونه های غیر ایرانی خیلی برجسته و بارز هستن.
تلاش میکنم چند مورد داخلی خوب هم براتون بگم
مثالهای خارجی Concentrated Marketing
خیلی خیلی آسون :
اسم ها رو من گفتم و جواب این سوال که چرا این ها مثالهامون هستن رو خودتون میدونین. (اگه خوب مطالب رو خونده باشین)
برند ها به سایت اصلیشون لینک هستن. گفتم شاید خالی از لطف نباشه سایت هاشون رو هم ببینین.
مثال ایرانی بازاریابی متمرکز
مورد اول گروه رویش سبز. کارشون در زمینه کود هست. بازار هدفی که روش تمرکز کردن خانم های خانه دار گل دوست هستش.
اینجا کلیک کنین میتونین سایتشون رو ببینین و طراحی سایتشون هم کار شرکت خودم هست.
دومی میشه نونوایی هایی که فقط نون برای افراد دیابتی میزنن.
سومی میشه کارگاه های تولیدی که صرفا یک یا چند قطعه خاص رو برای تولید کننده های دیگه تولید میکنن.
فکر کنین کلی مثال به ذهنتون میاد.
دیدگاهتان را بنویسید