بازاریابی مرکز تماس یا کال سنتر مارکتینگ
بازاریابی مرکز تماس رو خیلی ها با بازاریابی تلفنی اشتباه میگیرن، که باید عرض کنم اشتباه فاحشی هست.
در کال سنتر مارکتینگ ما از یک مرکز تماس برای پیشبرد اهداف بازاریابی و مشتری مداریمون استفاده میکنیم.
ویدئو بازاریابی مرکز تماس یا Call Center Marketing
کال سنتر یا مرکز تماس چیست ؟
زمانی که قصد داریم در مورد بازاریابی مرکز تماس صحبت کنیم.
لازم هست که در مرحله اول به یک تعریف مشترک از کال سنتر برسیم.
مرکز تماس جایی هست که در اون امکانات زیر وجود داره :
- چندین خط تلفن آزاد با سر شماره های مختلف
- بانک اطلاعاتی به روز ( روی به روز تاکید دارم)
- نیروهای کارکشته و زبده در زمینه ارتباط تلفنی
- نرم افزارهای آنلاین ارتباط تلفنی
حالا که میدونیم به چی میگیم کال سنتر میتونیم در مورد کاربردش صحبت کنیم.
کاربردهای بازاریابی مرکز تماس
برای اینکه از اضافه گویی پرهیز کنیم و محتوا رو به سبک دیگر مطالب سایت خلاصه ببریم جلو، تییتروار در مورد کاربردها صحبت میکنیم.
کاربرد های Call Center Marketing
- ایجاد لید فروش
- ایجاد سیستم پیگیری دقیق
- ایجاد پروسه فروش مجدد (خرید چندگانه)
- ایجاد سیستم پشتیبانی فروش
- ایجاد سیستم پشتیبانی فنی
- ایجاد سیستم گزارش محصول
- ایجاد سیستم فروش دریافتی
چند نمونه ذکر شده موارد واضح این استراتژی بازاریابی هستند.
با یک مقدار تفکر روی قدرت عملکرد این استراتژی و میزان صرفه جویی شما در زمان و منابع انسانی تون.
احتمالا این سوال براتون پیش میاد که چرا ما مرکز تماس درست درمونی نداریم که بازاریابی مرکز تماس رو اجرا کنیم.
انواع کال سنتر ها ( مرکز تماس )
اخیرا چندین دسته بندی برای مراکز تماس معرفی شده که با خوندن این دسته بندی ها احتمالا کاربردشون رو حدس خواهید زد.
از همه مهم تر احتمالا جایگاه هرکدوم و میزان کاربردشون رو در بیزینس خودتون به راحتی پیدا میکنید ( منبع ).
مرکز تماس ورودی Inbound
یعنی مرکز تماسی که تلفن های شما رو دریافت میکنه
کاربرد ها : پاسخ دهی به سوالات، پشتیبانی فنی/مشتریان، مدیریت ورودی فروش، مدیریت ارسال کالا و پروسه فروش و…
مرکز تماس خروجی Outbound
مرکز تماسی که از جانب شما تماس میگیره.
کاربرد ها : ارتباط با مشتریان، نظرسنجی، بازاریابی تلفنی، ساخت سرنخ فروش،تحقیقات بازار و…
مرکز تماس ترکیبی Blended
ترکیب امکانات دو مورد بالا هست و اجازه میده تمام ابزارهای دو مورد بالا رو همزمان داشته باشید.
مرکز تماس مجازی Virtual
خیلی ساده بگم بر خلاف سه مورد قبل که احتیاج به مکان و تشکیل یک مجموعه در آدرسی خاص برای ارائه خدمات دارن.
با استفاده از تکنولوژی و اینترنت صرفا احتیاج به یک نرم افزار تلفنی کامل و اتصال به اینترنت داریم.
تمام امکانات بازاریابی مرکز تماس در نرم افزارها تعریف شدن و میتونیم با هزینه کمتر و سرعت بیشتر از مرکز تماس مجازی استفاده کنیم.
مرکز تماس خودکار Automated
این راه برامون امکان ایجاد میکنه که یکسری از روتین های مهم رو برنامه ریزی و به صورت خودکار اجرا کنیم.
هم در زمان و حوصله پرسنل خیلی صرفه جویی میشه هم در هزینه ها.
صد البته امکان خطای انسانی رو هم بسیار کاهش میده.
مثال از کاربرد ها : یادآوریهای قرار، زمانبندی آنلاین، مدیریت ایمیل، تبریک تعطیلات، پیامهای اس ام اس خودکار و…
موارد بیشتری هم هستند که اگر کنجکاوی تحریکتون کرد با یک سرچ کوتاه بهشون میرسید.
سخن آخر
بازاریابی مرکز تماس برای خودش یک دنیا هست، بعضی از خدمات اون رو به صورت پراکنده در بازار ایران پیدا میکنیم مثلا نوین هاب یا کاوه نگار.
این رو در خاطر داشته باشید که تماس این روزها محدود به تلفن کردن نمیشه.
ممکن هست ما از طریق ایمیل، اس ام اس، پیام رسان های مجازی و شبکه های اجتماعی با مخاطبان یا مشتریانمون در تماس باشیم.
شاید تمام امکانات بازاریابی مرکز تماس در دسترس ما نباشه.
اما حداقل خوندن و مطالعه درباره این استراتژی بازاریابی به ما کمک میکنه بفهمیم از چه درگاه ها و به چه بهانه هایی باید با مشتریانمون در تماس باشیم.
ممنون از وقت و حوصله تون اگر با این مقاله ارتباط گرفتین یک سری به بخش مقالات سایت هم بزنید.
دیدگاهتان را بنویسید