بازاریابی همهمه ای یا باز مارکتینگ
بازاریابی همهمه ای یک تاکتیک قشنگ و به لطف اینترنت بسیار تاثیرگزار بازاریابی هست.
در این تاکتیک ما سوژه ای دست مردم میدیم تا در مورد اون صحبت کنن.
چون اون سوژه مرتبط با برند، محصول/خدمت یا هرچیز دیگه از ماست، وقتی مردم دارن در مورد اون صحبت میکنن در واقع دارن درمورد ما صحبت میکنن.
هرچه ین سوژه بحث برانگیز تر باشه بازاریابی همهمه ای ما بهتر، طولانی تر و موثرتر جواب داده.
استراتژی های مرتبط با Buzz Marketing
میتونم بگم مادر این استراتژی بازاریابی دهان به دهان هستش که بلدین همه ( اگه نمیدونین چیه سرچ کنین).
نحوه عملکردش از لحاظ مراحل اجرایی بسیار شبیه بازاریابی ویروسی هست.
همتای گسترده تر و قدیمی ترش رومر مارکتینگ یا بازاریابی شایعه محور هست. مورد آخری رو خودم مقاله دارم البته فکر کنم حدودا چهارماه دیگه نوبتش بشه.
فکر کنم این پاراگراف کلی سوژه سرچ بهتون داد.
درکل بگم این تکنیک از ترکیب چد استراتژی قوی مشتق و develop شده.
مثال های بازاریابی همهمه ای
ورژن ایرانی دو تا مثال براتون میارم. البته مثال های خارجیش خیلی موفق تر و موثرتر بودن واقعا که یکیش که همه بهش برخوردین رو میگم.
مثال ایرانی Buzz Marketing
از جیب آسون در میاد کمپانی جی ال ایکس
جی ال ایکس اگر درست یادم باشه اولین شرکت ایرانی بود که گوشی هوشمند ساخت.
قبل از ان هم فعالیت داشت البته. اگر کنجکاو بودین لینکش فعاله.
چندسال پیش این شرکت یک تبلیغ منتشر کرد که تو اون به یکی از مزیت های این گوشی ها اشاره مستقیم شد.
اینکه : گوشی های جی ال ایکس راحت از جیب در میان. اگر شنیدین و دیدین که میدونین چی میگم، اگر نشنیدین هم بله درست خوندین.
راحت از جیب در اومدن شد سوژه دست مردم و با این کار GLX یک سطح خوبی از آگاهی برند و از طرفی فروش واسه خودش ایجاد کرد.
لیموش رو بدم هلوش رو بدم از کمپانی عالیس
عالیس رو احتمالا همه به دوغش میشناسن اما عالیس نوشیدنی های دیگه هم داره.
با اجرای یک بازاریابی بالای خط پر هزینه و پخش گسترده تبلیغاتی که در اونها جمله بالا با حالت خاصی تکرار میشد.
عالیس موفق شد این جمله رو سر زبون همه بندازه.
مردم از این جمله جوک ساختن، تیکه کلام شد، تو تئاتر ها و فیلمو سریال استفاده شد، براش میم درست کردن مردم و…
خوبیش کجا بود ؟ در دو جا :
- با هربار تکرارش عالیس داشت تکرار میشد
- در مورد دلستر لیمو وهلو صحبت میشد
پس عالیس دیگه فقط به دوغ معروف نبود.
مثال غیر ایرانی بازاریابی همهمه ای
چالش آب یخ رو یادتونه؟
احتمالا یادتون ولی نمیدونین از کجا سرچشمه گرفته.
این چالش در حمایت از بیماران بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS یابیماری لو گهریگ) شکل گرفت.
ربطش هم اینجوری میشه که این بیماری نورون های عصبی رو دچار اخلال و از کارافتادگی میکنه،
وقتی یهو آب یخ رو آدم میریزه یهو خشکش میزنه و بعدش واکنش میده.
این کمپین دنیا رو گرفت. چند تا آمار بانمک از این کمپین بخونین و به تاثیرگزاری Buzz Marketing پی ببرید.
تو سال اولش 1.7 میلیون دلار کمک جمع کرد. در سال دوم عدد به بالای یازده میلیون دلار رسید.
در ماه های اول فعالیتش 2.2 میلیون توییت، 1.2 میلیون پست ویدئویی در فیس بوک و بیش از 15 میلیون کامنت در سوشیال مدیا ها گرفت.
دیدگاهتان را بنویسید