بازاریابی تعاونی ( اشتراکی ) Cooperative Marketing چیست
بازاریابی تعاونی زمانی شکل میگیره که دو یا چند شرکت علاوه بر محصول/خدمت خودشون رو فروش محصول/خدمت همدیگه هم کار میکنن.
شاید یکم گیج کننده باشه این جمله ممنون میشم دوبار بخونیدش.
درکل همیشه اینجوری نیست که شرکت ها با هم رقیب باشن و چشم طمع به مشتری های هم بدوزن.
شرایطی هم هست که فروش درکنار دیگران برامون مزیت ایجاد میکنه.
واسه اینکه ذهنیت ایجاد بشه و آماده بشین برای بقیه مطلب، پیشنهاد میکم این دوتا مقاله رو ببینید :
Cooperative Marketing چیست ؟
چند خط قبلی که که خوندین تعریف کلامی بازاریابی تعاونی رو پوشش میده.
در بازاریابی تعاونی مجموعه ها به تفاهم میرسن که :
- منابع شون رو با هم به اشتراک بذارن
- روی بازار هدف هم کار کنن
- بصورت مشترک کمپین برگزار کنن
و آیتم هایی شبیه اینها.
در نظر داشته باشین در بازاریابی تعاونی تقریبا با هر بیزینسی میشه همکاری کرد. مثلا:
- بیزینس هایی با محصول/خدمت مکمل ما
- کسب و کارهایی با بازار هدف مشترک با ما
- تک تک همکاران و حتی رقبا
- مجموعه هایی که رسانه قوی دارن
تقریبا هر مجموعه ای که مزیت قابل توجه داشته باشه میتونه وارد تعاونی مارکتینگ ما بشه.
تا اینجا ممکنه براتون سوال شده باشه که :
اگر قراره شرکت ها محصول/خدمت هم رو بفروشن یا پروموت کنن پس فرق این استراتژی با ائتلافی و مشارکتی چیه؟
دیدن این منبع رو هم توصیه میکنم.
تفاوت بازاریابی تعاونی با بازاریابی ائتلافی و بازاریابی مشارکتی
اوایل مطلب لینک اون دوتا استراتژی بازاریابی رو براتون گذاشتم.
حالا تفاوت کجاست؟
تفاوت اول وسعت عملکرد
گستردگی فعالیت در Cooperative Marketing خیلی زیادتر هست. همین موضوج جدیت این استراتژی رو هم بیشتر میکنه.
اینجا ممکنه ما در اکثر اوقات با حدود 5-100 بیزینس دیگه در تعامل باشیم.
یعنی کار بیشتر، بازارهدف گسترده تر، منابع انسانی بزرگتر، منابع مالی قوی تر و … خودتون ادامه ش بدین.
تفاوت دوم حضور رقبا در تعاونی
استراتژی های ائتلافی و مشارکتی تمرکزشون به سمت همکاری با رقبا نمیره، اگر همه بره تعامل ها بسیار جزئی رو پوشش میده.
در بازاریابی تعاونی اما، ما ممکنه با 15-20 تا از رقبامون یک تعاونی مرکتینگ تشکیل بدیم. چرا ؟
برای :
- کنترل سطح کیفی بازار
- تاثیرگذاری بر سلیقه مخاطب
- بالا بردن قدرت چانه زنی
- تعین قیمت در بازار
- و…
امیدوارم که خیلی سردرگم نشده باشین.
میدونین که اگر سوالی داشتین چه از طریق کامنت، چه از طریق فرم تماس با من تو صفحه اصلی و هر راه دیگه میتونین با من در ارتباط باشین.
مثال برای بازاریابی تعاونی
فگر کنم تا اینجای کار خودتون 1000 تا مثال به ذهنتون رسیده. منم چند تا میگم.
توریست سلامت :
- انواع پزشک ها رو تو لیست دارن
- بلیط رو تهیه میکنن
- هتل یا خونه رو تهیه میکنن
- چند رستوران طرف قرارداد دارن
- انواع خدمات تفریحی رو تو لیست دارن
- و ….
یه مجموعه املاک
- خدمات خودشون که هست
- ملک رو بیمه میکنن (بیمه گذار دارن)
- خدمات نظافت ملک
- اسباب کشی
- دیزان و چیدمان
- طراحی داخلی
دقت دارین دیگه عناوین مختلف شغلی کنار هم تحت یک استراتژی مشغولن.
امیدوارم از مطلب لذت برده باشین.
دیدگاهتان را بنویسید