دیجیتال مارکتینگ
هزارتا تعریف از دیجیتال مارکتینگ وجود داره. احتمالا شما هم یه ذهنیت هایی دارین. همه ی اونچه که میدونین رو کنار بذارین و اجازه بدین من یه ذهنیت براتون ایجاد کنم.
به انجام فعالیت های بازاریابی در فضای آنلاین و به کمک ابزارهای اینترنت دیجیتال مارکتینگ میگن.
این روزها مفهوم Digital Marketing گره خورده به تبلیغات. حالا کاش صرفا تبلیغات، بارها و بارها دیدم که برداشت کسب و کارهامون از Digital Marketing تبلیغ دادن در اینستاگرام هست.
این مسئله از اونجا بوجود میاد که ما معنی بازاریابی رو نمیدونیم و شناخت اولیه از اینترنت نداریم.
کاربرد دیجیتال مارکتینگ
ببینید وقتی داریم درمورد بازاریابی صحبت میکنیم، وسعت عملکرد و برنامه ریزی ما به یه محله، منطقه، شهر، استان، کشور، قاره و شاید به کل دنیا محدود بشه. ( یا گسترش پیدا که).
زمانی که یک بیزینس بخواد فعالیت بازاریابیش رو در وسعت کشورش انجام بده میزان سرمایه ای که احتیاج داره چقدر میشه؟
حالا اگر بخواد صرفا خانوم های بین 31-45 سال رو تارگت کنه در کل کشور از چه طرقی باید اقدام کنه؟
از وقتی که اینترنت رو در کنار کسب و کارهامون داریم، محدودیت مکانی و زمانی برداشته شده و راههای دسترسی به آدم ها آسون تر شده.
این رو هم در نظر داشته باشید که هزینه ها به شدت کم شده.
امروز به کمک اینترنت ما میدونیم که حدود 18 میلیون خانوم 31-45 سال داریم که بیش از 14 میلیونشون آنلاین هستن و میدونیم در چه زمانی در چه فضاهایی از اینترنت حضور دارن. پس کانال ارتباطی شون رو هم داریم و میتونیم از طریق بازاریابی کانالی یا چند رسانه ای باهاشون ارتباط بگیریم و پیاممون رو بهشون برسونیم.
دقت کنین تو چهار خط گذشته چه اتفاقی افتاد؟ ما دیجیتال مارکتینگ کردیم.
حالا برای digital marketing به یه سری زیرساخت و ابزار احتیاج داریم.
ابزار های دیجیتال مارکتینگ
لیست وار میرم جلو اگر سوالی براتون پیش اومد کامنت کنین کمتر از 48 ساعت کاری جواب میدم.
- مشاور دیجیتال مارکتینگ
- تیم تولید محتوا ( یا خودتون آموزش میگیرید یا برون سپاری میکنید)
- حضور در رسانه های اجتماعی کاربردی
- وب سایت کاربردی
- ثبت پروفایل های لازم ( مثل گوگل مپ و…)
میدونین چرا مشاور رو اول نوشتم؟
واسه اینکه آزموده ها رو آزمودن خطاست. بارها دیدم آزمون و خطای الکی یا تصمیمات اشتباه و ناآگاهانه منجر به آسیب مالی، زمانی و حتی ورشکستگی کسب و کارها شده.
اگر ذهنیتش براتون جا نمی افته به این فکر کنین که در ناحیه سینه تون درد دارین.
کاری که ما میکنیم اول خود درمانی هستش، جوشونده ای گیاهی یا قرص و شربتی چیزی میخوریم. ( به توصیه خودمون و اطرافیان)
در مرحله بعد میریم سراغ متخصص قلب و ریه و ….
آقا اشتباهه اول باید بریم پیش پزشک عمومی، اگه جدی نباشه خودش حلش میکنه اگه نه میفرسته پیش متخصص.
همین پروسه رو کسب و کار های ما در اینترنت طی میکنن.
اینجوری میشه که بعد از میلیون ها تومن هزینه و صرف ماه ها زمان، یا هیچی رشد نکردن یا درجا زدن یا متضرر شدن.
خودآموزی هم اینجا دردسره.
آموزش های دیجیتال مارکتینگ
دوستان عزیزم این رو در نظر داشته باشین که بازار آموزش در مملکت ما از بازار اجرا گرم تره.
بورس مد میشه 2000 تا صفحه و کانال و پکیج آموزشی میاد تو بازار.
ارزدیجیتال، فارکس … قطعا خودتون هم مثال هایی دارین. واسه دیجیتال مارکتینگ هم همین اتفاق افتاده.
منطقی به داستان نگاه کنیم میبینیم که آدمی که دانش کافی در یک زمینه نداره نمیتونه تشخیص بده آموزش خوب و بد رو از هم.
آخرش میشه اینکه طرف چند تا دوره شرکت میکنه و گیج تر از قبل به زندگی ادامه میده.
من از سال 97 به صورت رسمی دارم کار دیجیتال مارکتینگ انجام میدم با اسم گروه دیجیتال مارکتینگ کاکتوس و تمام این مطالب رو از تجربه شخصیم عرض میکنم خدمتتون.
جمع بندی کنیم : پس برای آموزش هم از مشاور کمک بگیرین.
امیدوارم که تونسته باشم یه ذهنیت اجرایی از Digital Marketing براتون ایجاد کنم.
دیدگاهتان را بنویسید