بازاریابی خوشهای
بازاریابی خوشه ای یکی از استراتژی های فروش بیزینس با بیزینس است.
تو بازاریابی خوشه ای چند دسته از بیزینس هایی که میتونیم باهاشون تعامل درآمدزا داشته باشیم رو انتخاب می کنیم.
- در مرحله اول : محصول/خدمت مون رو برای هرکدوم به نسبت نیاز یا کاربردش حتی قیمتش دسته بندی میکنیم.
- مرحله دوم : با یک محتوای مناسب پکیج رو برای هر بیزینس تعریف میکنیم و توضیح میدیم.
نکته : منظور از محتوا، محتوا میتونه:
- یک یا چند جمله برای تماس تلفنی باشه
- متن برای نامه فیزیکی یا ایمیل باشه
- ویدیو یا انیمیشن کوتاه باشه
- و غیره…
- مرحله ی سوم : با یک سناریوی متناسب و برد-برد و از راه ارتباطی صحیح محتوا و پیشنهادمون رو به بیزینس ها یا افراد انتخاب شده ارائه میکنیم.
راهکار به طور مثال:
استفاده از محتوای آموزنده و جذاب برای شاخه های بیزینسی که انتخاب کردیم باهاشون کار کنیم.
ارسال ایمیل های شخصی سازی شده برای شاخه هایی که انتخاب کردیم باهاشون کار بکنیم.
سناریو های پیشنهادی در بازاریابی خوشه ای:
استفاده از رسانه های اجتماعی :
استفاده از رسانه های اجتماعی برای اینکه هر چه بهتر با شاخه ای که انتخاب کردیم ارتباط بگیریم و ارتباط موثر ایجاد کنیم.
شبکه های اجتماعی مثل توییتر یا اینستاگرام منبعی بی نهایت خوب هستند برای اینکه بتونیم درک کنیم شاخه بیزینسی که انتخاب کردیم
دغدغههاشون چیا هست،
مشکلاتی که دارن چیا هست،
چه جای خالی هایی احساس میکنند و از طرفی به چه محتوایی واکنش بهتر نشون میدن.
چجور محتوایی رو بیشتر میپسندند،
آیا بیشتر دنبال این هستند که محتوای پویا و عمومی ببینند یا بیشتر دنبال یه محتوای خیلی رسمی و تخصصی هستند؟
اینها همه به ما کمک میکنن محتوایی که می خواهید برای این شاخه آماده کنین خیلی محتوای دقیق تر و موثرتری باشه.
همکاری کردن با نفر سوم در بازاریابی خوشه ای :
همکاری کردن در معامله با مجموعه و بیزینس دیگه که با اون شاخه ای که شما انتخاب کردین دسترسی یا ارتباط موثر داره
فرض مثال شما سازنده ها و شرکتهایی که کار ساخت و ساز انجام میدن رو یکی از شاخههای انتخاب کرده باشید و راه ارتباط مناسبی با آنها نداشته باشید و ادبیات تاثیرگذاری روی اینها را ندونید و نتونید به راحتی پیدا بکنید.
اینجاست که میتونید یه شرکت ساخت و ساز یا یکی از بیزینس هایی که با این دسته از سازندگان کار میکنه رو به عنوان نفر سوم وارد این بازی کنید .
حالا با به وجود آوردن منافع مشترک از دیتابیس اون استفاده کامل کنید، که بتونید در واقع بازار هدف سازندگان رو درست تحت تاثیر قرار بدید و درست نشانه گیری کنید.
هدف قرار دادن مستقیم مخاطبان :
راه اندازی یک سیستم هوشمندانه ارسال ایمیل به مخاطب به صورت مستقیم:
این ایمیل می تونه شامل یک متن باشه که بتونیم داخل اون به صورت مستقیم یه سری حرف های جذاب بزنیم مثلا :
من میدونم که الان بیزینس شما با فلان فلان فلان مشکل ها مواجه شده
و می تونم که با راه حلی که با هم بهش میرسیم به بیزینس شما کمک کنم که به اهدافش که فلان فلان فلان فلان هست برسه.
اگر شما همین امروز با من تماس بگیرید از ۱۰ درصد تخفیف بی قید و شرط برخوردار میشوید.
این نوع ایمیل مستقیم ارسال بشه به مخاطبی که ما توی اون شاخه در نظر گرفتیم باهاش ارتباط بگیریم.
برگزاری رویداد :
رویدادی رو برگزار کنیم که صرفا برای یک شاخه خاص طراحی شده و مناسب با همون شاخه اطلاعات ارائه میکنه. مثال :
اگر داریم با قشر سازندگان ارتباط میگیرم، رویداد نوآوری در ساخت و ساز، رویداد صرفه جویی در مواد اولیه، رویداد معرفی جدیدترین مصالح ساختمانی موارد خوبی هستن.
حالا در این رویداد مخاطبان بازار هدف ما شرکت میکنند و از اونجا می تونیم ارتباط موثر بگیریم باهاشون.
مثال کاربردی
یک شرکت نرم افزاری حسابداری رو مثال میزنم به نام فرامحاسب
همونطور که میدونین در مشاغل مختلف فاکتور ها و اصطلاحات مختلفی وجود داره که ثبت سیستم حسابداری میشه.
فرامحاسب به جای اینکه یک نرم افزار حسابداری کلی داشته باشه و اون رو به همه ارائه کنه از استراتژی بازاریابی خوشه ای استفاده کرده و خدماتش رو در شاخه های مختلفی دسته بندی کرده
مثلا:
- نرم افزار رستورانی
- نرم افزار شرکتی
- نرم افزار تولیدی
- و غیره
با این سبک سیستم فروش فرامحاسب به صورت تخصصی میتونه هر دسته یا شاخه ار بازار هدف رو جداگانه پوشش بده.
یه ویدیو دیگه هم تو اینستاگرام دارم در مورد بازاریابی خوشه ای که لینکش تقدیم شما
اگه دسته بندی خاصی برای بازار هدفتون به ذهنتون میرسه کامنت کنین.
برای تشکر از وقت و کامنتتون
من هم پیشنهادم رو از یه طریقی به دستتون میرسونم یا کامنت یا ایمیل یا هرچی.
دیدگاهتان را بنویسید