بازاریابی محاسبه ای یا Computational Marketing
بازاریابی محاسبه ای حوزه ای از بازاریابی هست که در اون بازاریابان از قدرت محاسبات برای ایجاد بهترین استراتژی برای بازاریابی و ارائه بهترین تبلیغ به یک مصرف کننده خاص استفاده می کنن.
لطفا اصلا گیج نشین، کامل شفاف سازی میکنم.
قبل از شفاف سازی توصیه میکنم این مقاله رو از سایت خودم بخونین :
به جا افتادن Computational Marketing کمک میکنه.
بازاریابی محاسبه ای چیست ؟
از اونجایی که حس میکنم توضیح بالا یکم سردرگم کننده ست. اجازه بدین با روند Computational Marketing رو بررسی کنیم.
براتون اتفاق افتاده تو یوتوب رو یک ویدئو کلیک کنین و از اون به بعد اون سبک ویدئو رو تو ساجست هاتون ببینین.
از دیجی کالا خرید کنین یا یک محصول خاص رو ببینین و بعدتر دوباره اون محصول یا مشابه هاش بهتون پیشنهاد بشه.
این پیشنهاد ها از طریق بازاریابی محاسبه ای امکان پذیر میشن.
با جمع آوری یکسری از اطلاعات شما و اون محتوا ( فیلم، موزیک، محصول/خدمت) و آنالیز اون اطلاعات سیستم بازاریابی متوجه میشه بهتره چی به شما نشون بده.
اطلاعات مورد استفاده در بازاریابی محاسبه ای
- عبارتی که جستجو میشن (در مورد اون محتوای خاص)
- عباراتی که جستجو کردین
- علایق عمومی شما
- علایق دیگر کسانی که به اون محتوا رسیدن
- موقعیت جغرافیایی
- فعالیت های وب گردی
این لیست بسیار ادامه دارد. اگر کنجکاو بودین میتونین سرچ کنین.
کلام آخر Computational Marketing
دوست دارم این رو هم بگم که بازاریابی محاسبه حرفه های بسیار تخصصی رو درگیر میکنه و بهشون احتیاج داره.
حرفه های مثل :
- ماشین لرنینگ
- آنالیز داده ها
- همه جهات SEO
و خیلی چیز ها. در کل اینکه بدونیم به کی چی رو نشون بدیم هدف اصلی این استراتژی بازاریابی هست.
برای اطلاعات بیشتر به این منبع هم میتونین مراجعه کنین.
ارایه تخفیف هایی که اسنپ و تپسی میدن
و میدونن معمولا مثلا پنجشنبه شب ها پیتزا سفارش میدم و یک پیامک میدن که از اینجا سفارش بده انلاین
مثال معروف حذف زیتون یک شرکت هواپیمایی، که اول مطمئن شدن زیتون ها خورده نمیشه بعد حذف کردن و به همین دلیل مشکلی براشون پیش نیومد
کوکاکولا با تحلیل دادههای فروش، آبوهوا و لوکیشن، ماشینهای وندینگشو طوری تنظیم میکنه که تو روزای گرم بیشتر نوشیدنی سرد پیشنهاد بده
باگهایی که اسنپ فود در سفارش ها داره مثلا پیشبینی نادرست زمان رساندن غذا
سایت علی بابا چین هم یک الگوریتمی هوش مصنوعی داره که رفتار کاربران را تحلیل میکنه و بر اساس ان پیشنهاد هایی میدهد
دیجیکالا قبل از کمپینهای فروش مثل جمعههای شگفتانگیز با بررسی خریدهای قبلی مشخص میکنه چه محصولات پرتقاضا هستن و چه تخفیفی بیشتر بزاره