بازاریابی خشت و آجر
بازاریابی خشت و آجر برای بیزینس هایی خوبه که فروشگاه یا مغازه دارن. همینجا بگم که این استراتژی با استراتژی بازاریابی B To C هم ارتباط تنگاتنگی داره.
وظیفه این استراتژی افزایش رفت وآمد به فروشگاه هست. به قول قدیمی ها باید پاخور مغازه رو افزایش بده.
ببینین تقریبا هر کاری که باعث بشه رفت و آمد به فروشگاه زیاد بشه زیرمجموعه این بازاریابی محسوب میشه.
پس تا اینجا واضحه که این استراتژی میتونه در بر دارنده انواع استراتژی های آنلاین و آفلاین بشه.
بازاریابی خشت و آجر برای چه کسب و کارهایی مناسب هست؟
ببینید ایده یا الهام اصلی بوجود اومدن این استراتژی کسب کارهای محلی و فروشگاه های کنار کوچه و خیابون بودن.
پس تقریبا هر بیزینسی که در یک محل مشخص ساکن هست، میتونه از این استراتژی استفاده کنه.
قنادی، خیاطی، شرکت حسابداری، سوپرمارکت، آرایشگاه و غیره
Brick And Mortar Marketing چطوری کار میکنه ؟
یادتون هست که گفتیم بازاریابی خشت و آجر قراره ورودی یا ترافیک محل کسب م رو بالا ببره.
خوب حالا باید به این مقوله بپردازیم که با چه راهکارهایی میشه آدم های بیشتری رو به محل کارمون بکشیم.
من این فرآیند رو به دو دسته تقسیم میکنم :
فعالیت ها و تاکتیک های جذب مشتری
ایجاد تجربه های خوشایند برای مشتری
دقت داشته باشید این این راهکارها برای بیزینس های مختلف میتونه زمین تا آسمون متفاوت باشه.
من در مورد کلیات صحبت میکنم، شخصی سازی و تعمیم این کلیات به بیزینس شما میشه زحمت خودتون.
( اگه تو پروسه گیر افتادین با خودم ارتباط بگیرید تا جایی که بتونم کمک میکنم)
فعالیت ها و تاکتیک های جذب مشتری در بازاریابی خشت و آجر
بریم سر اصل مطلب :
- پخش تراکت
- نصب اعلامیه
- استفاده از تابلو های منطقه
- برگزاری رویداد و ایونت
- معرفی به گوگل مپ (دقت کنید که عکس و کامنت به حد کفایت باشه)
- و امثالهم
ایجاد تجربه های خوشایند برای مشتری Brick And Mortar Marketing
این قسمت واقعا مفید و تاثیرکذار هستش، پیشنهاد ارم روش بیشتر وقت بذارید.
ایجاد تجربه کاربری لذت بخش :
از لبخند روی صورت پرسنلتون گرفته تا حوصله ای که برای مشتری خرج میکنن و وای فای رایگان محیط و دمای هوا و…
حمایت از محله و محدوده جغرافیایی
اینجا فرصت برای جذب عجیب بالاست. با مثال میرم جلو :
- به کتابخونه مسجد کتاب بدین
- جشن محله راه بندازید
- به زمین ورزش ها توپ و تجهیزات بدین
- صندوق مالی محله ای راه بندازید (وام وکمک و ..)
- تا هر محدوده ای که میتونین اینترنت رایگان بدین
- رو زیبایی محله خرج کنین ( اسفالت، رنگ آمیزی دیوار و نرده، گل کاری و …)
مطمئنم ذهنتون رو درگیر کنین کلی ایده به ذهنتون میاد.
به عنوان حرف آخر بگم یک ورژن امروزی هم از این استراتژی مارکتینگ هست به نام brick and click marketing که روش کلیک کنین میونین باهاش آشنا بشین.
ممنون از وقتتون
امید دارم کاربردی بوده باشه.
یک رستوران بود به خاطر فضا ش می رفتیم، اما انقدر بد خدمات می دادن که دیگه نرفتیم ولی واقعا فضاش جذاب بود
فروشگاه های دیلی مارکت که مسیر برگشت نداره و باید تا اخر فروشگاه و بری و بعد بتونی برگردی
قبوله کاملا
مثال:
دسترسی خیلی بد به اجناس در بعضی فروشگاه ها
کاملا صحیح
مثال ناموفق اغذیه فروشی رو در نظر بگیرید که واسه محصولاتش تست رایگان گذاشته ولی اکثر مردم فقط واسه تست کردن میان چون توی ارائه محصول مشکل داشتن
خیلی عمیق بررسی کردی
کاملا موافقم
در واقع برای بازاریابی خشت و آجر از استراتژی سمپل مارکتینگ استفاده کرده اونم به صورت ناکارآمدی
فروشگاه های که ظرفیت جمعیت زیاد را ندارند و فضای داخلی نامرتبی که به سختی محصول را پیدا میکنی، چرخ دستی های خراب و برخورد نامناسب ازمثال های ناموفق این استراتژیست
کاملا درسته
پیتزا بلبکی حاشیه وکیل آباد ، صف های طولانی و نبودن جای نشستن تجربه خرید منفی ایجاد میکنه
کاملا درسته
البته از یه دیدگاه دیگه، صف منجر به جذب و اعتماد هم میشه.
بسته به این هست که مشتری لول A/B میخوان
یا C/D
مشخص نبودن مسیر خرید و یا چند قسمتی کردن تجربه خرید
مثال : به نقطه a بگید چی نیاز دارید
متصدی نقطه a میگه به نقطه b برید رسید بگیرید، از b میفرستنتون به c پای صندوق دوباره برگرد b مهر بزنه و برو نقطه a تحویل بگیر
کاملا درسته
در واقع خیلی از بیزینس ها واسه اینکه کار خودشون رو راخت کنن یا نظم پیدا کنن، از وقت و حوصله مشتری بیچاره مایه میذازن
Tesco تلاش کرد برای افزایش فروش اقلام تازه (نان، میوه، سبزی) مسیر رفتوبرگشت اجباری طراحی کند. مشتری باید از مسیر کامل عبور میکرد تا به بقیه بخشها برسد. که مشتری های محلی اصلا خوششون نیومده بود
آره دقیقا، آزادی عملشون رو گرفته بود