بازاریابی ابری یا Cloud Marketing چیست ؟
دوستانه میگم بهتون، برای فهمیدن بازاریابی ابری خیلی درگیر مفاهیم آکادمیک نشین.
در مرحله اول لطفا یه سرچ روی فضای ابری داشته باشین تا ذهنیتتون شکل بگیره.
معنی مارکتینگ یا بازاریابی رو هم که می دونید. محض احتیاط اون رو هم یه سرچی بکنین بدی نیست.
حمفهوم سومی که به کمکمون میاد، بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ هست. ( you know what to do)
تعریف بازاریابی ابری
بازاریابی ابری تمام تلاش های دیجیتال مارکتینگ یک مجموعه هست که برای بهبود تجربه کاربری شخصی سازی و یکپارچه شده.
سخت شد ؟ واسه همین تاکید دارم قبل از دنبال کردن کلود مارکتینگ اون سه تا مفهوم رو سرچ کنین.
ههدف اصلی در Cloud Marketing این هست که با کاربران (مشتریان) سریعتر و آسون تر ارتباط بگیرید در هرجای ممکن.
منظورم از هرجا، در حال استفاده از :
- شبکه های اجتماعی
- ایمیل شخصی یا کاری
- چک کردن مطالب یک وب سایت
فواید بازاریابی ابری
با تشکر از سرعت زیاد اینترنت و فناوری، از طرفی استفاده تقریبا همه از اسمارت فون ها کلود مارکتینگ تبدیل به یکی از بهترین استراتژی ها یاباریای شده.
Cloud Marketing راه های ارتباطی سنتی بازاریابی رو با کارایی بیشتر به سبک امروزی تغییر داده.
خودتون تصور کنین دیگه، چاپ میلیون ها اعلامیه و پخششون راحت تره یا نوتیف فرستادن رو گوشی ؟
همین مطلب ما رو میرسونه به اولین مزیت یا فایده Cloud Marketing
Cloud Marketing ارزان تر است
هرطور که نگاه کنیم برامون ارزونتر میشه که به جای تبلیغ تلویزیونی، رایگان یا با هزینه کم تو اینستاگرام تبلیغ بدیم.
البته مثال قبلیم رو هم دارید و به روزنامه چاپی و وب سایت خبری هم فکر کنین.
بازاریابی ابری سریع تر هست
بن تخفیفی که با روزنامه ها یا مجله ها برای مخاطبتون میفرستین سریع تر بهش میرسه یا ایمیل و نوتیفیکیشن ها ؟
صد البته که مشتری زحمت خرید مجله یا روزنامه، خرید عضویت و به دکه یا صندوق پستیش رو هم در این سناریو نداره دیگه.
فرصتی شد که یادی بکنم از بازاریابی مقاله ای که هم در فرم سنتی و هم به روز هنوز کاربرد داره.
Cloud Marketing قابلیت شخصی سازی (سفارشی سازی) داره
اطلاعاتی که مسیر های بازاریابی ابری از کاربران بدست میاد. امکان شخصی سازی کردن پیامی که به اونها میفرستیم رو فراهم میکنه.
اون پیام میتونه خرید یک محصول مکمل با خرید تازه شون باشه یا استفاده از رنگ مورد علاقه شون در ایمیلی که ارسال میکنیم.
شخصی سازی کردن رابطه با کاربران یک دنیای بزرگه، اگر کنجکاویتئن رو قلقلک داد موضوع خوبی واسه تحقیق میشه.
اجزای بازاریابی ابری
دو مورد بسیار اساسی رو اشاره میکنم.
میگم اشاره چون دادن سرخط با من هست، جستجو و تسلط به اونها با خودتون.
کانال های ارتباطی
ضرری نداره مقاله چنل مارکتینگ خودم رو بخونید.
به طور خلاصه وب سایتتون، انواع شبکه های اجتماعی و هر کانالی که از طریق اون پیامتون رو برای کاربراتون میفرستین.
ابزارهای اینترنتی
ابزارهایی مثل گوگل کنسول یا گوگل آنالکتیک و هزاران ابزار دیگه به شما کمک میکنن که :
- مخاطباتون رو بهتر بشناسین
- کیفیت و تاثیرگزاری فعالیت هاتون رو بسنجین
- نقاط قوت و ضعف رو شناسایی کنین
- بهتر شخصی سازی کنین
- یک و غیره بزرگ..
استفاده از ابزارهای انلاین و تحت وب مثل فیگما
که میشه بین تیم طراحی ، توسعه ، مارکتینگ و کارفرما که طرح رو به اشتراک گذاشت که امکان بررسی به صورت لحظه ای داره و میشه کامنت گذاشت برای اصلاحات
ما ویدئو های دوره ها مون رو توی فضای ابری می ذاریم که کسایی که دوره ها رو گرفتن همیشه دسترسی داشته باشن
مثلاً وقتی مردم با QR کدِ بطریها وارد یه کمپین میشن، همهٔ دیتا توی Cloud جمع میشه بعدش با همون دیتا کمپین بعدی رو شخصیسازی میکنه و سریعتر تصمیم میگیره
بیایم بازاریابی closed loop رو با cloud میکس کنیم به اینصورت که دیتاهایی که به وسیله بازاریاب ها جذب میشود را تو فضای ابری داشته باشیم تا تیم فروش دسترسی بهتری داشته باشن
آیا تشکیل گروه مشتریان در شبکه های اجتماعی جزو ابری محسوب میشه؟
مثال برای برند پیور وایز
طراحی اپلیکیشن یا سایت
و وارد کردن اطلاعات مشتری ها و انالیز رفتار کاربران ، روی داشبورد که تیم بازرگانی، فروش، پشتیبانی و حتی اطلاعات کاستومایز شده برای کاربران قابل دیدن باشه
یا تولید محتوای تصویری انجام بشه که و روی کلود گذاشته بشه و برای فروشندگانی که این محصول رو میگیرن و انلاین هستن ارسال بشه که بتونن استفاده کنن و جذابیت تصویری برای اونها ایجاد کنه