بازاریابی خریدار نهایی یا Consumer Marketing
بازاریابی خریدار نهایی معمولا با استراتژی های دیگه اشتباه گرفته میشه تو مقالات فارسی.
باید بدونیم که Consumer Marketing، بازاریابی مشتری نیست، b to c نیست و این حرفا.
Consumer Marketing یک استراتژی کلی هست و یشه برای این سبک از بازاریابی تلفیقی از دیگر استراتژی ها رو به کار گرفت.
در این حالت تمام استراتژی ها با هدف و تمرکز Consumer Marketing کنار هم چیده میشن و به همین مسیر هدایت میشن.
اگر زمانی که داریم در مورد این سبک صحبت میکنیم کلید واژه Consumer رو مد نظر قرار بدیم نتایج بهتری به دست میاریم.
Consumer کیست ؟
من Consumer رو خریدار نهایی تعبیر کردم، چون یقینا با مصرف کننده نهایی متفاوت هست.
در تعریف Consumer این جمله خیلی میتونه شفاف کننده باشه:
کسی که با دلایل غیرتجاری برای خود و دیگران خرید میکند.
یعنی قصد خرید و فروش یا خرید پخش یا … نداره.
از اونجایی میگم با مصرف کننده تفاوت داره که ممکنه شخص خرید رو انجام بده ولی:
- خودش مصرف نکنه
برای هدیه دادن خرید کرده، برای دیگران دارو خریده و…
- تنها مصرف کننده نباشه
ماست بخره واسه کل خونواده یا هرچیزی که جمعی مصرف میشه
بازاریابی خریدار نهایی تمرکزش روی خریدار نهایی هست.
اوکی فکر میکنم به حد کافی از شفاف سازی رسیدیم بریم سراغ تعریف
تعریف بازاریابی خریدار نهایی
دو نوع جمله بندی در تعریف اومده هردو رو براتون مینویسم.
- تلاش برای فروش به محتملترین Consumer، با رویکرد جذب مشتریان جدید و نگهداری از مشتریان فعلی
- تبلیخ محصول/خدمت به افراد برای استفاده شخصی آنها
همینطور که احتمالا تا الان متوجه شدین بازاریابی خریدار نهایی داره سرخط و هدف اصلی سیاست های مارکتینگ رو مشخص میکنه.
به نظر من با سه مرحله میشه قصه رو واضح تر گفت:
- گروه مارکتینگ به این نتیجه میرسن که باید تمرکز بر رو خریدار نهایی باشه
- Consumer Marketing رو به عنوان استراتژی اصلی انتخاب میکنن
- تمام استراتژی های دیگه رو نسبت به اون تنظیم و اجرایی میکنن
سخن آخر
ما در مارکتینگ یا بهتر بگم استراتژی های بازاریابی تاکتیک داریم، تکنیک داریم و کلیت یا استراتژی اصلی هم داریم.
اگر فعالیت های مارکتینگ رو شبیه یک مهمونی در نظر بگیریم و مشتری های ما مهمون هامون باشن.
تکنیک ها و تاکتیک ها راه های دعوت کردن و کشوندن مهمون ها ( مشتریان) به پارتی هست. (جذب و خرید)
کلیت ها و استراتژی های اصلی یا بیسیک مشخص میکنن کیا رو دعوت کنیم.
در این مقاله بازاریابی خریدار نهایی بهمون میگه که چه کسایی رو به مهمونی مون دعوت کنیم.
میتونین بگین کیا ؟
( اگر جوابتون Consumer ها نبود دوباره مقاله رو بخونین)
در آخر دوتا منبع خوب میذارم برای دوستانی که میخوان بیشتر کنجکاوی کنن
هردو به مقاله مرتبط لینک شدن
من بیشتر برای این کار با دانشگاه ها برای فروش دوره کار کردم، یعنی توی دانشگاه ها دوره گذاشتم، بعد اونجا با مشتری های دوره آشنا شدم و بهشون دوره فروختم
مثال برای این تکنیک فکر کنم بشه
Torches of liberty از مارلبورو رو زد که مخاطبش خانم هایی بود که سیگار نمیکشیدند و میخواس با گره زدن این قضیه به ازادی مخاطب پیدا کنه
برند Apple
با شعار Think Different
متفاوت فکر کن !
در زمینه تکنولوژی
سال 2012، یه آدم (Felix Baumgartner) از مرز فضا پرید با لباس مخصوص و لوگوی Red Bull روی لباسش
مثلا برند خاصی از برنج که آشپز یه رستوران رو با کیفیتش جذب کرده
حالا مسئول خرید رو میفرسته و میگه فقط از این برند برنج بگیر
خریدار مسئول خریده ولی مصرف کننده اون آشپزه است
و خب تاثیر بازاریابی خریدار نهایی توی اینجا کاملا محسوس هست