بازاریابی محتوا Content Marketing چیست ؟
فکر میکنم قبل از اینکه به چیستی بازاریابی محتوا برسیم باید بدونیم به چی میگیم محتوا.
درصورتی که جواب این سوال رو دارین میتونیم بریم سراغ بقیه ماجرا.
در این بین بدی نیست که بازاریابی مقاله ای رو هم بخونین.
بازاریابی محتوا یکی از استراتژی های بازاریابی هست که با تولید انواع محتوای مرتبط سعی در جذب، درگیر کردن و نگهداری مخاطب داره.
بازاریابی محتوا به زبان ساده ؟
کانتنت مارکتینگ محتوایی رو تولید میکنه که میدونه مخاطب جذبش میشه.
تولید محتوا رو به صورت استمراری ادامه میده و مخاطب رو کنار خودش نگه میداره.
زمانی ه مخاطب قصد خرید محصول/خدمت رو داشته باشه اسم برندی که براش کانتنت تولید کرده تو ذهنش جزو بالاترین آپشن هاست.
اگر قصد مطالعه مفهومی دارین رو لینک منبع کییک کنین. ( منبع )
Content Marketing انواع محتوا
محتوا رو به متن، عکس، کارهای گرافیکی، انواع ویدئو و صوت تقسیم میکنیم.
قبل تر ها هوش مصنوعی موتورهای جستج خیلی متن محور بودن که الان دیگه نیستن.
حالا ترکیب برنده ادغام انواع محتوا و تولید انواع محتوا برای انواع سلیقه ها هست.
بازاریابی محتوا چطور کار میکه؟
بازار هدف رو شناسایی/انتخاب میکنیم.
بازار هدف رو به دسته بندی های مختلف تقسیم میکنیم.
تحقیق میکنیم که در این دسته بندی ها چه سبک محتوایی طرفدار داره.
بنچ مارک میکنیم که از سطح کمی کیفی بازار خبردار بشیم.
انواع محتوا هایی که تو بازاریابی محتوا ما جا میشن رو شناسایی و انتخاب میکنیم.
کانل های مناسب برای انتشار محتوا مون رو شناسایی میکنیم.
نسبت به توان و بودجه مون تقویم های محتوایی مون رو برنامه ریزی میکنیم.
و استارت.
مثال برای بازاریابی محتوا
مثال داخلی قابل به ارائه خیلی تو ذهنم نیست.
صرفا میتونم به سای متمم اشاره متن که خودم هم بسیار از مطالبش استفاده کردم.
این سایت به مدیریت محمدرضا شعبانعلی راه اندازی شده و در صفحه اولش میتونین مفهوم کانتنت مارکتینگ رو درک کنین.
مثال های خارجی رو براتون منبع میذارم از سال 2022 لذت ببرین. ( منبع )
یه کافه هر روز پست میذاره: «طرز دمکردن قهوه عالی تو خونه».
تبلیغ نمیکنه، فقط آموزش میده.
آخرش مردم میگن خب وقتی خودش اینقد میفهمه، قهوهش هم خوبه ومیرن ازش خرید میکنن
به صورت کلی فکر میکنم کار من که SEO هست جزیی از بازاریابی محتوایی هست
نوشتن مقاله های اموزشی مرتبط
و خبرنامه سایت سمراش بنظرم یکی از تمیز ترین بلاگ های محتوایی هست
مثال : ساخت کمپبن های تبلیغاتی در بیزنس منیجر فیسبوک برای محصولاتمان
مثلا برای پت شاپ ها بیاین اشتباه رایج در شستوشوی صورت که باعث ریزش میشود رو محتوا کنن که نتیجش میتونه دایرکت دادن و نشون دادن مهارت باشه
پادکست تخصصی
یک شرکت بیمه پادکست میسازد درباره امنیت مالی، برنامهریزی و مدیریت ریسک. آدمها برای محتوا میآیند، نه برای خرید بیمه، اما نهایتش اعتماد شکل میگیرد
یک پیج در اینستا هست که محتوای خیلی قوی، جالب و خلاقانه در رابطه با کارکرد مغز ما درست میکنه. راجع به تحقیقات علمی خیلی خلاقانه و متناسب با مخاطب عام میگه.
انتظار داری وارد یک پیج روانشناسی یا هرچی بشی ولی و وقتی وارد پیج میشی، میبینی که مجموعه تولید محتواست!
و محتواش اونقدر خلاقانست که آدم واقعا دوست داره کارش رو به اون مجموعه بده.
مثال
کاری که سی آر ام دیدار انجام میده و کلی آموزش فروش میزاره رو سایتش و محتوا هم کامله و هم ارزشمند
که میتونه باعث فروش نرم افزار شون بشه