بازاریابی داده محور چیست؟
در بازاریابی داده محور قرار هست از اطلاعاتی که از مخاطبان وجود داره، یا قراره بدست بیاریم. استفاده کنیم تا برنامه ی مارکتینگ مون رو بچینیم.
اگر دنبال تعریف آکادمیک از این استراتژی هستین به منابع آخر مقاله سر بزنین.
اینجا میخوام یکم در مورد قصه و کارکرد استراتژی Data Driven Marketing صحبت کنم.
بازاریابی داده محور چطور کار میکنه ؟
خاطرتون هست در مورد بازاریابی رفتاری صحبت کردیم؟ (ببینید چقدر استراتژی ها بهم گره خورده هستن و در واقع همه دارن یه حرف رو میزنن)
دقت داشته باشین که هرچی بیشتر مخاطبمون رو بشناسیم بهتر میتونیم باهاش ارتباط بگیریم.
هرچه ارتباط بهتری با مخاطب ایجاد کنیم، بهتر و بیشتر میتونیم نیازها و علایقش رو متوجه بشیم.
اگر نیازها و علایق مخاطبمون رو بدونیم میتونیم :
- محصول/خدمت متناسب تولید کنیم
- محصول/خدمت مون رو به درستی ارائه کنیم
- پیام درست رو از طریق رسانه درست به مخاطب بفرستیم
- فیدبک های واقعی و صادقانه از مخاطب دریافت کنیم
- از نعمت وفاداری مخاطب بهره مند بشیم
- و یک وغیره ی بزرگ…
بازاریابی داده محور قراره با اطلاعات موجود رو سرلوحه برنامه ریزی های مارکتینگ قرار بده و نقشه راه رو طرح کنه.
اطلاعات بازاریابی داده محور از کجا بدست میان ؟
جواب آسونه.
از دوراه : دیتابیس های موجود و جمع آوری اطلاعات.
مثال ایرانی از دیتابیس ها
یک مجموعه در مشهد داریم به نام menno.ir که خدمتش ارائه منو آنلاین به رستوران ها و کافی شاپ ها در سرتاسر کشور هستش.
مردم در این پلتفرم غذا و قهوه شون رو سفارش میدن این یعنی چی؟
یعنی دنیایی از اطلاعات. مثلا:
- در چه فصلی چه غذاهایی بیشتر سفارش داده میشه
- کیا کی چه قهوه ای میخورن؟
- چند درصد از آدم ها کیک سفارش میدن؟ چه کیک هایی
- مردم ظهر ها چی میخورن شب ها چی؟
و دقیقا از اینجاست که بازاریابی داده محور شروع میشه
مثال ایرانی از جمع آوری اطلاعات
در یک کلام ایرانسل.
قبل از شروع کار و ورود به بازار، حدودا سالهای 83-85، ایرانسل شروع به جمع آوری میدانی اطلاعات کرد در سطح گسترده و کشوری.
خودم تو یکی از جلسات شرکت کردم. به طور کلی بگم همه چیز رو پرسیدن. قیمت ها، تعرفه ها، کاربران، پکیج ها و ….
حدودا جهار ساعت داشتیم پرسشنامه پر میکردیم. از تمام اقشار و در تمام سنین.
حالا ایرانسل با این اطلاعات چکار کرد؟ ( ایرانسل شد)
منابع بازاریابی داده محور
امیدوارم تونسته باشم ذهنیت این استراتژی رو براتون جا بندازم.
و دوستان کنجکاو میتونن از دو تا لینک زیر سفر کنجکاوی شون رو شروع کنن.
دیدگاهتان را بنویسید