بازاریابی رفتارشناسی یا بازاریابی رفتاری
در بازاریابی رفتارشناسی بسته به نوع رفتار مشتری ها و بازار هدف پیشنهاداتی بهشون میشه که خرید اونها رو محتمل تر کنه.
این نوع از بازاریابی احتیاج به اطلاعات زیاد و دقیق در مورد مشتری و بازار هدف داره.
اگر خیلی خلاصه بخوام بگم در بازاریابی رفتارشناسی با توجه به شناختی که از بازارهدفمون داریم پیامی رو بهش منتقل میکنیم (مستقیم یا غیر مستقیم) که کاری رو انجام بده که ما میخوایم.
تو نمومنه ها و مثال ها بازش میکنم یه کوچولو صبر کنین.
دو مثال کلی از بازاریابی رفتارشناسی
اول اینترنت یا کمپین های اینترنتی
بهترین حالت استفاده از بازاریابی و رفتار شناسی کمپین های اینترنتی هستن، منظورم صرفا کمپین نیست منظور تمامیت اینترنت هستش.
در اینترنت مواردی چون:
- سابقه جستجو وب سایت های مورد علاقه
- کلید واژه های سرچ شده توسط فرد
- میزان زمانی که در وب سایت های مختلف سپری کرده
- اطلاعاتی که ذخیره کرده
- اطلاعات آی پی فرد و غیره
ذخیره، مانیتور و در اختیار بیزینس ها قرار داده میشه.
حالا بیزینس ها با مجموعه ای از اطلاعات دقیق در مورد رفتار فرد در اینترنت فرد رو با محتواهایی رو به رو میکنن که فرد بعد از مواجهه با اون محتوا ها یکی از کارهای زیر رو انجام بده :
- روی یک لینک کلیک کنه
- یه صفحه مشخص از یک وب سایت رو ببینه
- یه اپلیکیشن یا کاتالوگ رو دانلود کنه
- یه چیزی رو بخره
- یا یه مطلبی رو لایک یا اشتراک گذاری کنه
- و ….
اونجا که گفتم صبر کنین برای اینجا بود، همین چند موردی که بالا گفتم.
مثال برای بازاریابی رفتارشناسی در اینترنت
وقتی شما از یک وب سایت فروشگاهی مطرح مثل آمازون یا دیجی کالا استفاده می کنید، نسبت به جستجوهای سابق شما و نسبت به بودجه شما پیشنهاداتی برای خرید دریافت می کنید که این تازه شروع بازاریابی رفتاری هست.
یعنی سیستم سعی میکنه با شناختی که از شما پیدا کرده آپشن هایی رو جلوتون قرار بده که یکی یا چند تا از اون کارهای بالا رو انجام بدین.
دوم بازاریابی رفتارشناسی در دنیای واقعی
در مقیاس کوچک تر و کم هزینه تر بیزینس هایی که از سی آر ام استفاده می کنن، اطلاعات کامل و جامعی در مورد مخاطبانشان دارن که میشه با استفاده از اون دسته اطلاعات مخاطبان را ترغیب به خرید بیشتر کرد.
در مورد CRM قبلا هم صحبت کردیم و اگر نمیدونین چیه پیشنهاد میکنم قبل از خوندن این بخش یکم سرچ کنین درموردش.
فرض کنین که تو یه لباس فروشی با چک کردن یکسری از مشتری ها به این نتایج برسیم:
- هر فصل یک بار خرید میکنن
- بیشتر خریدشون لباس رسمی هست
- بیشتر رنگ های روشن میخرن
- بی توجه به فصل همیشه تیشرت تو سبد خریدشون هست
- کفش رو بهار و پاییز میخرن
حالا فرض کنین که نیمه شهریور ماه هستیم.
چه پیشنهاد هایی بهشون میدین که احتمال خردیشون رو بالا ببرین و اونها رو تبدیل به مشتری مبلغ کنین؟
دیدگاهتان را بنویسید