بازاریابی افزودنی یا بازاریابی ارزش افزوده
در بازاریابی ارزش افزوده سعی می کنیم ارزش و اعتبار خرید مشتری رو با پیشنهادی که به مشتری ارائه میکنیم بالا ببریم.
اول یک مثال بزنیم که مطلب از حالت گنگ خارج بشه بعدش یکم بیشتر روش صحبت کنیم که کامل جا بیوفته.
مثال برای بازاریابی ارزش افزوده
برای مثال یک پیتزافروشی میتونه بگه که من پیتزا با کیفیت عالی یا قیمت پایین می دم.
این میشه پرزنت کردن ساده کسب و کارش، حالا میتونه پیشنهادش رو به صورت دیگه هم بیان کنه:
بگه فرض مثال با خرید پیتزا از من در ازای هر یک پیتزا دو تا پیتزا بگیرید یا با خرید پیتزا از من پیک رایگان دریافت کنید.
پس بازاریابی ارزش افزوده بازاریابی هست که در اون بیزینس پیشنهاد خودش رو با ارزش بیشتر به مخاطبش ارائه میکنه.
توضیحات تکمیلی برای Augmented Marketing
ببینین الان تعریف این استراتژی رو میدونین و مثال هم براش گفتیم.
حالا بیاین یکم با هم بازش کنیم.
در حالت نرمال مشتری یک پولی رو پرداخت میکنه و به ارزش اون پولی که پرداخت کرده یه چیزی دریافت میکنه.
در واقع همون قدر که پول میده همون قدر آش میخوره، ایده بازاریابی ارزش افزوده این هست که ارزش بیشتر ایجاد کنیم.
یعنی بیشتر از مقداری که پول داده بهش آش بدیم یا علاوه بر آش یه چیزای دیگه ای هم بهش بدیم.
مثلا چیا :
- حجم بیشتر محصول
- زمان بیشتر
- احترام
- حسه خوب
- جایزه
- آسون کردن کارش
- پشتیبانی
و هزار تا چیز دیگه که نسبت به هر کسب و کار متفاوت میشه.
واسه اینکه تکرار مکررات نکنم اینجا بخش اشتباهات متداول رو بخونین اونجا بیشتر بازش میکنم.
اشتباهات متداول در اجرای بازاریابی ارزش افزوده
خوب از اونجایی که ما در کشور عزیزمو به دلایل مختلف از جمله ناآگاهی و تنبلی گند میزنیم به استراتژی های دسته اول و آخرش هم میگیم :
بد بود، جواب نداد، همون کاره خودم رو میکردم بهتر بود.
باید یکم آسیب شناسی کنیم.
این رو بدونیم که کلیت این استراتژی ایجاد ارزش برای مخاطب هستش.
علاوه بر آشی که پولش رو داده دیگه چکار ها میتونیم بکنیم براش یا چیا بدیم بهش مثال هاش رو بالا گفتم
اشتباه اول : مشتری مون رو نمیشناسیم
باز طبق معمول بی توجه به اصول CRM و اینکه مشتریان ما کیا هستن از چه قشری هستن وضع درآمدشون چطوره یه چیزی رو به عنوان ارزش افزوده انتخاب میکنیم.
اینجوری جواب نمیده خواهر من برادر من.
اشتباه دوم : همه رو به یک چوب میرونیم
باز بی توجه به انواع مشتری ها یک فاکتور رو انتخاب میکنیم و همون رو به همه ارائه میکنیم.
دقت کنین ارزش های مردم باهم متفاوته شاید باید چند نوع ارزش ایجاد کنین.
اینجا میتونین از استراتژی بازاریابی خوشه ای یا سبدی الهام بگیرین.
اشتباه سوم : بی توجه به ارزش های مشتری ارزش خودمون رو ارائه میدیم
این یکی خیلی متداول هست، اجتناب ازش هم خیلی آسونه
خیلی وقتها کاری که برای شما آسونه یا چیزی که برای شما در دسترس هست واسه مشتری ارزش محسوب نمیشه.
خیلی آسون :
ببینید مشتری چیا براش خوبه
ببنیند چیا برای شما راحته که بهش ارائه بدین
نقاط مشترک این دوتا میشه ارزش افزوده ی کارامد.
اشتباه چهارم : تعهدهایی رو میدیم که از پسش بر نمیایم
آخ آخ هیچی بد تر از این نیست که ارزش افزوده ی شما علت خرید مشتری باشه و شما نتونین سر قولتون بمونین.
مثلا : ما غذای شما رو کمتر از 10 دقیقه تحویل میدیم. بعد این بشه بیشتر از 10 دقیقه، در این حالت مشتری از شما متنفره
یا ما با خرید فلان چیز به شما یک گلدون میدیم، طرف خرید میکنه، شما : ببخشید گلدونامون تموم شده
یکی دیگه هم بگم، ما پیک رایگان داریم، طرف خرید میکنه، شما : ببخشید امروز پیک نداریم.
لطفا چیزهایی رو قول بدین که مطمئن باشین از پسش برمیاین.
کلام آخر در باب بازاریابی ارزش افزوده
بیاین یک جمع بندی کنیم که این مطلب طولانی شدش.
وقتی دارین از استراتژی بازاریابی ارزش افزوده استفاده میکنین، مشتری هاتون رو بشناسین، ارزش هاشون رو پیدا کنین، توانایی هاتون رو بدونین، ارزش یا ارزش های افزوده مناسب رو انتخاب کنین و مطمئن بشین که از پس ارائه شون بر میاین.
مطمئنم که فروشتون چشم گیر افزایش پیدا میکنه.
گذاشتن پک چای لاهیجان در کنار کره بادام زمینی در برنده بوجاق ( دارای فلسفه )
کاملا درسته
هدیه همیشه جوابه
حالا اگه قصه ای هم داشته باشه یا مشتری رو درگیر بازی هایی بکنه دیگه فوق العاده میشه
فروش پک نگهداری و واکس مثلا همراه با دستکش چرم
بله محسن جان دقیقا
انتخاب هوشمندانه ای بود
من گاهی وقتی می بینم طرف ایده خیلی نمی خواد، بازاریابی چابک و ارزش افزوده رو ترکیب می کنم برای طرف دوره اختصاصی خلاقیت می ذارم و بهش می گم توی دوره خلاقیت بهت یک سری ایده برای کارت می دم که با نوآوری پیشرفت کنی
بله قربان
ارزشی که ایجاد میکنی میشه: صرفه جویی زمانی و مالی
مثال:
بیزینس مون خدمات طراحی سایت و سئو هست
به افرادی که خدمات ما رو بگیرن
خدمات ثبت کسب و کارشون تو گوگل مپ رو بدیم
و هر زمان نیاز به تغییر داشت هم براش انجام بدیم
و گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی رو هم در کنار خدماتمون برای سایتشون انجام بدیم
بله بله و بله
چندین ارزش ایجاد کردی در یک مثال
قرار دادن یک جاسوئیچی در کنار دستکش ……یا قرار دادن دستکش در یک ساک خرید چرمی
درسته
قرار دادن هدیه در اکثر مواقع جوابه
هرچه هدیه با دقت بیشتری انتخاب بشه، میزان اثربحشی این استراتژی هم بیشتر میشه
مثلا فلان چایی رو که بخری تو بسته اش قاشق نقره در میاد
بله قربان
قدمت تاریخی هم داره
کلی مادربزرگ پدریزرگ ها خاطره ساختن با این حرکت زیبا
ارائه دکمه سرآستین و اکسسوری های خاص در فروشگاه کت و شلوار در کنار محصول
درسته به دو حالت ارزش حساب میشه:
1. رایگان ارائه بشه
2. اون اکسسوری ها نایاب باشن و در واقع موجود کردنشون ارزش زمانی و سهولت خرید واسه مشتری ایجاد کنه
بعد طراحی سایت یه مدت پشتیبانی رایگان بگیرین
کاملا درسته
تو پرانتز بگم که من این ارزش رو واسه بیزینس خودمون کاکتوس اصلا قبول ندارم
دوست ندارم زحمتی که بچه های فنی میکشن رو اینجوری رایگان خرج کنم
دوتا بخر سه تا ببر
دقیقا
تیپیکال ارزش افزوده همینه
حالا حالاها هم جواب میده و منقضی نمیشه
ما هفته ای سه روز پخش رایگان داریم و در هفته هرکس خرید میکنه ازمون اگر عجله نداشته باشه براش رایگان ارسال میشه.
خیلی این ایده رو دوست دارم
هم ارزش ایجاد میکنه
هم صف درست میکنه
صف برای کسب و کار خیلی وقتها خوبه
در پکهای آجیل مغز یک کیلویی، در کنارش یک پک کوچیک خشکبار داده بشه.
دقیقا
ایده خوراکی دادن همیشه جوابه
خوراکی اکثر آدمها رو (یا حداقل اطرافیانشون رو) خوشحال میکنه
مثلا یک فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی
محصولات خودش با ارسال رایگان و گارانتی و پشتیبانی ارائه بده
بله کاملا درسته خانوم یوسفی عزیز
فقط دقت داشته باشید که در گذر زمان گارانتی و پشتیبانی رایگان برای بعضی از محصول/خدمت ها تبدیل به استاندارد شده و دیگه ارزش افزوده محسوب نمیشه
اگه واسه بیزینس های خودمون دنبال ایجاد ارزش هستیم باید از استاندارد ها فاصله بگیریم
برای مثال فروشگاه آنلاین دیجی کالا با ارایه خدمت دیجی پلاس » هدیه در ارسال، امکان انتخاب روزهای جلوتر و سریعتر در بازه ی زمانی ارسال، قابلیت عودت و مرجوعی کالای سریعتر و خیلی امکانات بیشتری را جهت جذب کاربر ارایه میدهد🌹🌹🌹
این خیلی مثال خوبی بود چون میبینیم مجموعه اومده و نقاط درد مشتری رو تبدیل به ارزش اقزوده کرده
همکاری رستورانها و اسنپ
امکان رزرو آنلاین میز
یا تو باشگاه مشتریانشون تخفیف یا امتیاز وفاداری برای مشتریان تکراری
ارسال رایگان در شعاع خاص
کاملا صحیح
بعنوان مثال ارائه کوپن تخفیف به ازای هر ۵ خرید از یک فروشگاه
از لحاظ تئوری کاملا درسته
ولی این روزا صرفا رو بعضی بیزینس ها جواب میده و تاثیر آنچنانی هم نداره
باید یه ذره خلاق تر، سخاوتمند تر و شخصی سازی شده تر ارزش ایجاد کنیم
یک شرکت املاک هست. روی کارت ویزیت یا بروشورش یه QR Code میذاره. وقتی مشتری اون رو با موبایل اسکن میکنه، خونهها یا پروژههای ساختمانی به صورت سهبعدی و واقعیت افزوده روی گوشی نمایش داده میشن.
آره اگه قشنگ پرزنت بشه و قشر مشتری هم تکنولوژی دوست داشته باشه خیلی این ایده میتونه تمایز ایجاد کنه
ما برای کارفرماهامون روی قراردادهاشون سرویس نگهداری خارج از نوبت بدون درخواست کارفرما میدیم
بله کاملا درسته
فقط یه سوال پیش میاد، آیا این ارزش افزوده که ایجاد کردین واسه کارفرمایان جذابیت کافی رو داره؟