بازاریابی معرف یا افیلیت مارکتینگ
در بازاریابی معرف فرد یا مجموعه در واقع در ازای یک مبلغی یا در ازای یک درصدی بازاریابی یک برند دیگر رو انجام میده و تمام، تعریف بازاریابی معریف یا همکاری در همین حد کفایت میکنه.
مثال از بازاریابی معرف یا بازاریابی همکاری در فروش
قبل از این که به مثال برسیم خوردتون شاهد هستین که افلیت مارکتینگ با نوع کسب و کار های امروزی بسیار سازگار هست و یک معامله برد-برد ایجاد میکنه چطوری؟
به این صورت که هرچقدر میزان فروش یا معرفی برند اصلی بیشتر باشه، میزان سود و درآمد فرد یا مجموعه ای که داره همکاری در فروش انجام میده بیشتر میشه.
برای مثال اگر کلید واژه ثبت نام در اسنپ و یا کلید واژه ثبت نام در تپسی رو سرچ کنید.
تمام وب سایت ها به جز وب سایت اصلی اسنپ و تپ سی همه و همه دارن از بازاریابی معرف یا بازاریابی همکاری در فروش استفاده می کنند.
خیلی زیرپوستی مثال رو هم زدیم و رد شدیم ازش.
چگونه از بازاریابی معرف استفاده کنیم؟
ببینید اینجا نمیخوام در مورد شیوه آکادمیک استفاده از افیلیت مارکتینگ صحبت کنم.
همونطور که متوجه شدین این سکه هم دو رو داره:
- بخشی که دیگران برایش میفروشند.
- بخشی که برای دیگران میفروشد.
بخشی که برای دیگران میفروشد:
اینجا راه سرچ کردن هست در سه مرحله:
- ببینید چه درگاه هایی برای فروش دارین
- این درگاه ها در چه بیزینس هایی خوب عمل میکنن
- اون بیزینس ها رو سرچ کنین
بخشی که دیگران برایش میفروشند:
این قسمت یه مقدار تخصصی تر میشه.
عمیقا توصیه میکنم به خوندن یکی دو مقاله اکتفا نکنید و با تیم بازاریابی و مشاور هاتون بحث کنین و به یک استراتژس درست درمون برسین.
در حالت کلی چند تا نکته رو باید در نظر بگیرید:
- میزان ظرفیت خالی
- میزان ظرفیت تولید/ارائه
- درگاه های تامین
- درگاه های اعلام پذیرش
- پیشنهاد های مختلف درصد فروش
- و….
واقعا احتیاج به بررسی و برنامه ریزی داره آسون از کنارش رد نشین لطفا.
حرف آخر بازاریابی معرف
از این سبک بازاریابی مثال های زیادی پیدا میشه و در مورد افلیت مارکتینگ هم مقاله بسیار هست.
در صورتی که به توضیحات بیشتر احتیاج داشتین توصیه میکنم سرچ کنید و اگر مثالی الان تو ذهنتون دارین هم کامنت کنید.
شاید که کامنت شما بحث رو برای دیگر دوستانی که به این مقاله سر میزنن شفاف تر کنه.
ممنون از وقتتون
راننده تاکسی که واسه فروشگاه من مشتری میاره و پورسانت میگیره تو این بازاریابی قرار میگیره؟
بله سلمان خان
البته کار اون راننده تاکسی رو میشه زیرمجموعه چندتا استراتژی دیگه هم آورد.
در کل شامل حال این استراتژی هم میشه
فکر کنم ترب بهترین سایت برای افلیت مارکتینگ سایت ما باشه.
بله دقیقا، کاری که ترب و سایت های مشابه انجام میدن دقیقا از همین استراتژی وام گرفته شده
کاری که من با اقای خسروانی انجام میدم هم دقیقا به همین شکل هستش و من جنس رو میفروشم و در ازای فروش درصدی از سود رو به عنوان پورسانت به من میدن
از جلسات بعد انتظار دارم مثال جدید بزنی
و بله کاملا درسته
بعضی از لوازم یدکی ها هم با مکانیک ها صحبت میکنن و میگن به ازای هرمبلغی که مشتری تو از من بخره من بهت فلان درصد پورسانت میدم و هرکی درصد بالاتری بده مکانیک همون لوازم یدکی رو معرفی میکنه
کاملا صحیح، یک استراتژی سوا واسه این استایل داریم ولی زیر مجموعه افلیت هم قرار میگیره
ما یک جورایی مجبوریم واسه دوره بین المللی افیلیت کنیم، چون مستقیم انتقال پول سخته، داریم افیلیت می کنیم دوره ها رو می دیم پلتفرم های دیگه بفرپشن برامون
آره خوب گفتی، خیلی وقت ها استراتژی های مارکتینگ اهدافی بیشتر از فروش دارن
مثل این مورد که هدف اصلی استراتژی واسه حل کردن مسائل بانکی انتخاب شده
توی جلسه که صحبت شد گفته شد رفرال مارکتینگ متفاوت با افیلیت ولی الان با هم بیان شدن
تفاوتشون در چیه؟
ریفرال زیر مجموعه افیلیت محسوب میشه ولی سیستم طراحی و اجراشون مستقل ار هم تعریف میشه
زمانی که داریم استراتژِی ریفرال رو مینویسیم وام خاصی از افیلیت نمیگیریم.
تمرکز رو میذاریم رو تمام راه های ارجاع ممکن از تمام درگاه های ممکن، بعد سبک سنگین میکنیم ببینیم کدوماش برامون بهتر کار میکنه