بازاریابی گروه محور یا Community Marketing
قبل از صحبت در مورد بازاریابی گروه محور بهتره که در مورد Community صحبت کنیم.
کامیونیتی مارکتینگ Community ها رو هدف قرار میده و پروسه هاش رو نسبت به اونها تعریف میکنه.
میتونیم بگیم Community Marketing جزو استراتژی های نگهدارنده هست.
کامیونیتی مورد نظر برند که انتخاب شد. برند به جای جذب افراد جدید سعی میکنه رابطه ش رو با با افراد Community مستحکم نگه دره.
نیاز هاشون رو بشنوه و پوشش بده و از این طریق یک جریان دائم از خرید های پی در پی از یک جمع رو به رشد و همیشگی برای خودش ایجاد کنه.
سایت مارکتینگ اسکول یک مقاله عالی در باب همین استراتژی داره که توصیه میکنم بخونیدش. ( منبع )
Community چیست؟
اصولا به دایره ای از افراد با علایق مشترک که در یک گروه با هم زندگی میکنن یا در تعامل پویا هستن میگیم Community.
Community در فارسی معادل دقیقی نداره، دسته، گروه، اجتماع، انجمن، هیچکدوم معنی درست رو منتقل نمیکنن.
توصیه میکنم رو این کلیدواژه سرچ کنین. هرچی بهتر با معنی Community آشنا بشین، درکتون از بازاریابی گروه محور کامل تر میشه.
داخل تعریف به علایق مشترک اشاره کردم.
علایق میتونن عقاید هم باشن، طرز فکر یا هرچی دیگه هم باشن.
مثال برای انواع Community
- جمعی از آدم های متمول که با هدف ساخت مدرسه و بیمارستان با هم متحد میشن
- گروهی از آدم ها که طرفدار یا پلیر یک بازی کامپیوتری هستن
- طرفدارهای کی پاپ در فلان شهر
- دانشجویان فلان دانشگاه که یه گروه تشکیل دادن بعد از پایان تحصیل و این گروه هنوز پابرجاست و عضو میگیره
دقت داشته باشین که نقطه اشتراک تمام مثال ها یک علاقه (طرزفکر) و استمراری بودن روابط هست.
تعریف بازاریابی گروه محور
بازاریابی گروه محور یک استراتژی بازاریابی هست که به منظور ارتباط موثر یک برند با Community از مشتریان بالقوه شکل گرفته.
در این استراتژی بازاریابی با توجه به شناختی که برند از یک یا چند Community مختلف مورد هدف داره.
سعی میکنه هویت برند رو به هویت Community نزدیک کنه و اعتماد اون Community رو برای خودش بخره.
سعی کردم خیلی آسون بگمش.
قبلا در مقاله بازاریابی خوشه ای گفتم که خدمت/محصول رو نسبت به هر خوشه دسته بندی و ارائه میکنیم.
فکر کنید در Community مارکتینگ یکی از اون خوشه ها رو انتخاب میکنیم و تخصصی به اون خوشه سرویس میدیم ولا غیر.
دیدگاهتان را بنویسید